Szkoła Podstawowa im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie

Ojrzanów, ul.Szkolna 1 96-321 Żabia Wola Tel: (46) 857-82-25

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1163693
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

Zasady pracy szkoły w czasie pandemii

ZASADY ORGANIZACJI ZADAŃ SZKOŁY PODSTAWOWEJIM. STEFANII DZIEWULSKIEJ W OJRZANOWIE
Z WYKORZYSTANIEM METOD I TECHNIK KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ 
W OKRESIE CZASOWEGO OGRANIZACENIA FUNKCJONOWANIA JEDNOSTEK SYSTEMU OŚWIATY 
W ZWIĄZKU  Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWADZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM  COVID-19. 

Ojrzanów 6 kwietnia 2020. 

 

 

I. Przepisy ogólne 

 

  1. Zasady organizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zwane dalej Zasadami, określą sposób i liberalizacji zadań Szkoły Podstawowej       w Ojrzanowie w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania, o którym mowa  
    w Rozporządzeniu MEN z dn. 20 marca 2020 sprawie w sprawie szczególnych rozwiązań  
    w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku 
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zwanym dalej Rozporządzeniem. 

 

  1. Od 25 marca 2020 – w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rozpoczyna się realizacja zadań szkoły, w tym realizacja podstawy programowej  
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.  

 

  1. Kształcenie na odległość będzie odbywało się przemiennie z użyciem monitorów ekranowych (zajęcia on-line) oraz bez ich użycia przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem  
    i dających podstawę do oceny pracy ucznia wykonywanych w domu, zwanych dalej zadaniami. 

 

  1. Zajęcia on-line będą się odbywały z wykorzystaniem funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej pod adresemwww.epodreczniki.pl, dziennika Librus pod adresem https://portal.librus.pl/,oraz:  https://www.eduelo.pl, pakietu komunikacyjnego Teams, poczty e-mail. 

 

  1. Aktywności określone przez nauczycielaw zadaniach, potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dające podstawę do oceny pracy uczniabędą realizowane  
    z wykorzystaniem materiałów dostępnych na stronach internetowych wskazanych przez nauczyciela, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej  
    i okręgowych komisji egzaminacyjnych, materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii oraz innych materiałów udostępnionych przez nauczyciela. 

 

  1. Kształcenie na odległośćbędzie odbywało się z zachowaniem właściwej higieny pracy umysłowej uczniów z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych. Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do realizacji zadaniami przez poszczególnych nauczycieli przedmiotów oraz nadmierne obciążenie pracą przed monitorem komputera. Ustala się maksymalny czas pracy przed monitorem komputera klasy I-III do 40 minut, klasy IV- VI do 60 minut, w kl. VII – VIII do 90 minut  

 

  1. Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych. Zadania te z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji będą przekazywane nauczycielom. 

 

  1. Zajęcia on-line oraz godziny konsultacji z nauczycielem dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z dotychczasowym tygodniowym planem lekcji, który uwzględnia równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć  
    w każdym dniu oraz możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia. 

 

  1. Nauczyciel przedmiotu jest dostępny dla ucznia w godzinach swojej pracy zgodnie  
    z tygodniowym planem zajęć. W tym czasie organizuje spotkania wirtualne ze swoją z klasą na uzgodnionym portalu, platformie lub udziela uczniom konsultacji– można kontaktować się z nim za pomocą) np. telefonu (za zgodą na udostępnienie numeru), Taemsa. 

 

  1. Nauczyciele klas I – III oraz prowadzący zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze lub zajęcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub  
    z niepełno sprawnościami sprzężonymi są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli  
    w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej. Informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu.  

 

  1. Nauczyciele specjaliści (pedagog) są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli  
    w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środkówkomunikacji elektronicznej Prowadzą wsparcie indywidualne i grupy wsparcia on-line. Można się z nimi kontaktować za pomocą wskazanego komunikatora. 

 

  1. Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych ustalą indywidualnie z ich rodzicami zasady wsparcia i współpracy, zgodnie z ustaloną liczbą godzin w umowie o pracę.  

  1. Nauczyciele bibliotekarze są dostępni dla uczniów w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej. Ich zadania to: 

  1. udzielanie wsparcia uczniom przy wykonywaniu zadań i aktywności zleconych przez nauczycieli, szczególnie w zakresie wskazywania literatury przedmiotuw formie elektronicznej,  

  1. publikacja recenzji ciekawej książki jako zachęta do jej przeczytania. 

 

  1. Nauczyciele świetlicy są dostępni dla uczniów i rodziców za pomocą wykorzystania środków  

komunikacji elektronicznejw godzinach swojej pracy. Prowadzą konsultacje i wsparcie zakresie rozpowszechniania ciekawych zabaw i gier do wykorzystania w czasie przedłużającego się pobytu dzieci w domu.  

 

  1. W wyjątkowej sytuacji, gdy wystąpi brak możliwości pracy z uczniem za pomocą metod  
    i technik organizacji kształcenia na odległość dyrektor szkoły w uzgodnieniu nauczycielami prowadzącymi zajęcia przesyła materiaływersji papierowej pocztą na wskazany przez rodzica adres. 

 

II. Zadania wychowawcy klas. 

  1. Wychowawcy klas zbiorą informację dotyczące: 

  1. aktualnych telefonów i adresów mailowych uczniów i rodziców w swojej klasie,  

  1. preferowanych form komunikacji przy zdalnej realizacji programów nauczania  
    z wykorzystaniem np. komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych, dziennika elektronicznego,  

  1. możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego i dostępu do Internetu  
    w warunkach domowych w czasie trwania zajęć on-line,  

 

  1. Wychowawcy klas ustalą sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami klasy  
    i informację przekażą do dyrektora szkoły oraz nauczycieli uczących w danym oddziale.  

 

  1. Wychowawca na wybranym komunikatorze zakłada bądź zleca założenie profili indywidualnych uczniów oraz zakłada profil grupowy klasy. Jest moderatorem tej grupy.  

 

  1. Wychowawca ustala sposób komunikowania się z nauczycielami uczącymi dany oddział za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz w razie potrzeby organizuje spotkania on-line tych nauczycieli, szczególnie w celu uzgodnienia tygodniowych zakresów treści nauczania, monitorowania ilości zadań przekazywanych uczniom, czy ustalenia rocznej oceny zachowania. 

 

  1. Wychowawca monitoruje ilość zadań przekazywanych uczniom, a w razie potrzeby zgłasza potrzebę ich modyfikacji.  

 

 

III. Zadania nauczycieli. 

 

  1. Nauczyciele na podstawie planów dydaktycznych ustalają Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz sposób realizacji tych treści, w tym zadania do wykonania w czasie kształcenia bez użycia monitorów komputerowych. 

 

  1. Tygodniowy zakres zadań dla ucznia uwzględnia przewidywany, realny czas wykonania zadań z uwzględnieniem tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla poszczególnych przedmiotów.  

 

  1. Tygodniowy zakres zadań jest przekazywany dyrektorowi. 

 

  1. W przypadku braku uwag dyrektora, przed rozpoczęciem zajęć, nauczyciel udostępnia tygodniowy zakres zadań do wiadomości dla uczniów i rodziców w dzienniku elektronicznym 

 

  1. Uczniowie biorą udział w zaplanowanych zajęciach on-line oraz realizują zadania i przesyłają do nauczyciela w ustalonym indywidualnie terminie. 

 

  1. W przypadku braku realizacji zaplanowanych zadań przez nauczyciela,  nauczyciel zgłasza dyrektorowi niezrealizowanie treści podstawy programowej z wyjaśnieniem przyczyn zaistniałej sytuacji oraz przedstawia sposób modyfikacji planu dydaktycznego. 

 

  1. Nauczyciele zgłaszają do dyrektora ewentualną potrzebę modyfikacji programu nauczania                  w związku z nową organizacją procesu kształcenia. 

 

  1. Nauczyciele ustalają terminy konsultacji poprzez wskazanie dnia tygodnia i godzin dostępności nauczyciela dla ucznia i rodziców oraz przesyłają te informacje dyrektorowi szkoły, w celu udostępnienia.  

 

IV. Zadania dyrektora. 

 

  1. Dyrektor przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o Zasadach organizacji pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania za dziennika elektronicznego. 

 

  1. Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami poprzez realizację zadań określonych w przyjętych Zasadach.  

 

  1. Nadzoruje obciążenie uczniów zadaniami wskazanymi przez nauczycieli w tygodniowym zakresie treści nauczania. 

 

  1. Dyrektor z informacji o terminach konsultacji poszczególnych nauczycieli tworzy i udostępnia Harmonogram konsultacji dla uczniów i rodziców. 

 

  1. Dyrektor w razie potrzeby modyfikuje Szkolny zestaw programów. 

 

V.Sposób monitorowania postępów uczniów 

Oraz sposób  weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów. 

 

  1. Postępy uczniów będą monitorowane poprzez obserwacje aktywności uczniów w czasie spotkań on-line oraz udzielanie ustnej lub pisemnej informacji zwrotnej (komentarza)do : 

  1. odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych,   

  1. wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,  

  1. wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line. 

  1. zadań i prac przesłanych do nauczyciela droga elektroniczną. 

 

  1. Weryfikacja wiedzy i umiejętności uczniów będzie odbywała się poprzez ocenianie bieżące: 

  1. odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych,   

  1. wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,   

  1. wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line, 

  1. wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, 

  1. testy on-line udostępnione na platformie ustalonej dla danej grupy. 

 

  1. Kryteria ocen bieżących oraz sposób uzasadniania tych ocen określa statut szkoły. 

  1. Pod uwagę brane jest przede wszystkim: 

  1. Aktywność ucznia 

  1. Terminowe przesyłanie zadań, prac pisemnych. 

 

VI. Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia. 

 

  1. Nauczyciel jest zobowiązany do udzielania konsultacji każdemu uczniowi lub rodzicowi  
    w czasie wyznaczonych godzin konsultacji.  

 

  1. Harmonogram konsultacji jest udostępniony w dzienniku Librus. 

 

  1. Uczeń ma możliwość konsultacji z nauczycielem również poza wskazanymi  
    w Harmonogramie godzinami konsultacji -w czasie wyznaczonym na zajęcia przedmiotowe  
    w tygodniowym planie lekcji.  

 

  1. Konsultacje odbywają się w formie: 

1) telefonicznej (za zgodą nauczyciela), 

2) mailowej,  

3) na czacie tekstowym, na indywidualnym forum dyskusyjnym,   

4) w czasie wideokonferencji, 

5) innych form komunikowania się on-line uzgodnionych z rodzicem. 

 

 

 

VII. Informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, 

a także uzyskanych przez ucznia ocenach. 

 

  1. Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego. 

 

  1. W/w informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość, w tym w czasie ustalonych  
    w harmonogramie konsultacji  

 

  1. Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach                    na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych w tygodniowym planie godzin zajęć. 

 

VIII . Dokumentowanie realizacji zadań szkoły. 

 

  1. Dokumentowanie realizacji obowiązku szkolnego w czasie realizacji podstawy programowej  
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 

1) w czasie zajęć on-line nauczyciel na podstawie aktywności ucznia odznacza jego obecność w dzienniku elektronicznym, 

2) biorąc pod uwagę brak możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego lub brak dostępu do Internetu w warunkach domowych oraz różne warunki lokalowe  
i wielodzietność rodziny,  które mogą wpływać na specyfikę nauki dziecka w domu- obecność może być zaliczona na podstawie wykonanego zadania w rozliczeniu tygodniowym. 

 

  1. Dokumentowanie realizacji zadań nauczyciela odbywa się poprzez: 

  1. Uzupełnianie dziennika elektronicznego, w tym wpisanie zrealizowanych tematów, dostosowanie treści zajęć edukacyjnych do metod kształcenia na odległość  
    i wypełniane uwag dotyczących aktywności uczniów. 

 

  1. Tygodniowy zakres treści nauczania oraz odbytych konsultacji 

 

IX. Zasady zaliczania do wymiaru godzin prowadzonych bezpośrednio z uczniami poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 

 

  1. Do wymiaru godzin zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami realizowanych  
    wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:  

  1. prowadzenie zajęć on-line, 

  1. rozmowy telefoniczne z uczniami,   

  1. rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,   

  1. prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on – line, 

  1. prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość,  

  1. prowadzenie konsultacji, w czasie zajęć wyznaczonym w tygodniowym planie godzin, 

  1. prowadzenie konsultacji w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznych 

 

 

  1. Informuje się, że nauczyciele realizujący zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość  otrzymują wynagrodzenie za pracę w składnikach i wysokości wynikających z ich uprawnień.  

 

  1. W okresie, w którym nauczyciele nie będą świadczyli pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, lecz będą pozostawali w gotowości do pracy, zachowują prawo do wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkóww wysokości wynikającej z ich osobistego zaszeregowania. 

 

 

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej 

im. Stefanii Dziewulskiej w  Ojrzanowie. 

Paweł Mazur.